3.7.2014

Making my dream come true


Minulla on jo pitkään ollut yksi isompi haave, jonka oon suunnitellut toteuttavani tulevaisuudessa. Matkustelu. En nyt puhu viikon Espanjan-reissusta tai kaupunkilomasta, vaan matkustuksesta, jolle ei aseteta aikarajaa ja kestoa. Olen haaveillut, että voisin lähteä kiertämään maailmaa, käymään maissa, joissa olen aina halunnut käydä, mennä lähelle ja kauas ja reissata niin kauan kuin rahaa ja voimia riittää. Viime postauksessa mainitsin, kuinka tykkään suunnitella tulevaisuutta. Idean tähän haaveeseen sainkin sitä kautta. Opiskelujeni takia olen paljon miettinyt missä haluan työskennellä tulevaisuudessa ja se on oikeastaan ollut jopa pakollista. Kuten suuri osa minun ikäisistäni 20-vuotiaista nuorista, en tiedä ollenkaan mikä minusta tulee isona, millaista työtä haluan tehdä jne. Tiedän ainoastaan sen, että haluan matkustaa. Olenkin siis päättänyt olla ahdistumatta tulevaisuuden työstä ja sen sijaan suunnitellut lähteväni reissuun melko nopeasti valmistumiseni jälkeen, johon on noin 3 vuotta. 


Tämä haaveilu on ollut pitkään ajatuksen tasolla, mutta koen, että minun täytyisi alkaa tehdä konkreettisia suunnitelmia, jotta pääsisin oikeasti toteuttamaan haaveeni. Kävin muutama päivä sitten pankissa tekemässä erillisin säästötilin, jonne säästän rahaa ainoastaan tätä matkaa varten. Nyt, kun tili on olemassa, seuraava askel on suunnitella säästötoimet. Minun on vähennettävä menoja ja lisättävä tuloja. Tämä tuntuu haastavalta, sillä opiskelijana en saa kovinkaan paljon tuloja eikä aikaa työnteolle löydy kovinkaan paljon. Menoja kuitenkin on melkein päivittäin. Yritän kuitenkin ajatella positiivisesti, pitää tavoitteen mielessä ja jättää turhat ostokset tekemättä. Minulla on noin 3 vuotta aikaa säästää, joten luulisi, että siinä ajassa ehtisi saada kasaan jos jonkinmoisen summan.


Tiedän, että tämä projekti tulee olemaan minulle hyvin haastava, sillä tavoitteeseni on niin pitkä aika, etten osaa ajatella sen tapahtuvan konkreettisesti. Tulen usein ajattelemaan, että ehdin aloittaa säästämisen myöhemminkin eikä tämän hetken paita-ostoksella ole mitään merkitystä. Tämän takia minun täytyy jatkuvasti muistuttaa itseäni haaveestani, miettiä itsekseni tarvitsenko todella tämän paidan vai sijoitanko paidan summan säästötililleni matkaa varten. Eräässä kirjassa neuvottiinkin, että on tärkeä muistuttaa itseään jatkuvasti palkinnosta, koska sen avulla pystyy jättämään turhat ostokset tekemättä ja on valmis tekemään uhrauksia.

Samassa kirjassa annettiin seuraavanlaisia ohjeita säästämiseen:
1. Aseta konkreettisia tavoitteita
2. Leikkaa menoja
3. Älä osta turhia asioita
4. Ansaitse extra-rahaa aina kun mahdollista
5. Hanki erillinen säästötili (check)
6. Pidä palkinto mielessäsi

Seuraava askel olisi päättää, kuinka suuren summan vähintään laitan joka kuukausi tilille. Mikäli tienaan enemmän, voin aina laittaa suuremman summan. Menojen leikkaamista on myös tärkeä miettiä ja sen aloitan jo tänään. Olen mm. miettinyt lopettavani kuntosalijäsenyyteni, jolla säästän 80€/kk. Kun siirrän tämän summan joka kuukausi säästötilille, säästän sillä 3 vuodessa noin 3000€. Sillä saisikin jo monta lentoa New Yorkiin. Kun alkaa vertaamaan mitä tahansa säästettyä rahasummaa esim. lentoihin, alkaa säästäminen tuntuakin yllättäen järkevämmältä. Mieluummin ostan lennot Amerikkaan, kuin  10 kallista paitaa, jotka menevät kuitenkin roskiin jossain vaiheessa.

 Säästämisessä täytyy kuitenkin muistaa pitää järki päässä. Jos tuijottaa tavoitetta laput silmillä, huomaa pian jättävänsä elämättä. Tarkoituksenani ei ole ruveta pihiksi, vaan aion edelleen nauttia elämästä, käydä ulkona jne, mutta aion vähentää turhia menoja ja säästää aina kun voin. Tärkeintä on nyt vain saada tämä projekti alkuun, pitää tavoite mielessä ja muistaa, että päivittäisillä valinnoilla voin vaikuttaa matkakassan kertymiseen.

Kuvat: Google

- Jessica

2 kommenttia:

flerror3messageInvalid Content-Type.